Draaien van remschijven en remtrommels, vlakken van vliegwiel en cilinderkop

Remschijven

Remschijven die ongelijkmatig zijn afgesleten functioneren minder goed en kunnen een piepend geluid veroorzaken. Door de remschijf af te draaien krijgt deze weer een vlak remoppervlak. Hierdoor sluiten ze goed aan op de remblokken en is de remkracht het meest optimaal.

Remtrommels

Bij het vervangen van de remschoenen is het belangrijk om te kijken naar de conditie van de remtrommel. Vertoont deze groeven, harde plekken of onregelmatigheden, dan is het raadzaam om de trommel te laten uitdraaien. Hierna zijn beide wrijvingsoppervlakken vlak, wat resulteert in hogere remkracht, een kortere remweg en een langere levensduur van het frictiemateriaal.

Vliegwiel vlakken

Wanneer een koppelingsset vervangen wordt, adviseren we het vliegwiel ook te laten vlakken. Doordat het vliegwiel blootstaat aan temperatuurverschillen, kunnen er hardingsplekken ontstaan. Deze hardingsplekken kunnen trillingen en bokken veroorzaken.
Door het afdraaien en slijpen van het vliegwiel wordt het wrijvingsvlak weer glad gemaakt, dit geeft een langere levensduur en een betere werking.

Cilinderkop vlakken

Doordat de cilinderkop onder hoge druk staat, kan deze een kromming geven. Deze kunnen we afvlakken.